marți, 6 ianuarie 2015

MEMORAREA - O TARA A INVATAMANTULUI ROMANESC


Incepand cu gradinita si clasa pregatitoare copiii sunt obligati sa memoreze poezii si cantece. Daca sunt intrebati invatatorii care este scopul acestui lucru ti se raspunde: "este un exercitiu de memorie".Dar eu ii intreb: pentru a memora ce? Suntem in secolul informatiei, printr-un singur click aflam orice in cateva secunde. De ce trebuie chinuiti copiii cu memorarea poeziilor pe care de cele mai multe ori nu le inteleg si pe care le uita in doua saptamani? De ce nu-i invatam sa gandeasca in schimb?
Cu aproape un an in urma s-au implinit 164 de ani de la nasterea lui Mihai Eminescu si cu aceasta ocazie, la initiativa profesorilor s-a organizat un concurs in care copiii trebuiau sa memoreze poezia "Luceafarul " de Mihai Eminescu, premiul fiind o tableta. A reusit acest lucru o fetita care s-a chinuit 9 zile sa invete poezia. Ce au vrut sa demonstreze organizatorii acestui concurs? Decat sa memoreze aceasta poezie care are 98 de strofe mai bine le-am spune copiilor cine a fost Mihai Eminescu si ce a scris, pentru ca sunt unii care-i mai  ureaza "La multi ani!".

http://stirileprotv.ro/stiri/social/raspunsul-acestei-eleve-la-intrebarea-cum-incepe-luceafarul-opera-lui-eminescu-o-obligatie-scolara-pentru-adolescenti.html

Aceasta tara a invatamantului romanesc (MEMORAREA) a fost si pe vremea cand eu eram eleva si este si acum, ba chiar "imbunatatita".Acum se dau autodictari si pe langa faptul ca acesti copii sunt obligati sa memoreze cuvintele poeziei, mai trebuie sa memoreze si semnele de punctuatie si cratimele pe care unii din ei nici nu le-au invatat. Si totul pentru ce? Pentru a avea o memorie mai buna? Ce sa memoreze?
Legea invatamantului din 2011 presupunea un invatamant bazat pe competente si nu pe memorare. Dar, degeaba , invatatorii continua sa predea dupa aceleasi metode vechi.
Daca am indraznit sa spun parintilor si invatatoarei ca acesti copii nu trebuie sa mai memoreze poezii pentru a da autodictari, s-au trezit cativa parinti sa-mi spuna, unii ca daca nu-mi convine sa-mi mut copilul la alta scoala, iar altul incerca sa ma convinga ca este iarna si iarna invatam poezii despre iarna. Probabil dansul nu citeste poezii despre iarna in anotimpul cald pentru ca nu se potriveste. Un alt parinte m-a facut comunista si mi-a spus intr-un limbaj aproape suburban sa-mi mut copilul de la aceasta scoala, daca nu-mi convine. Doresc sa va amintesc tuturor ca numai pe vremuri apuse de 25 de ani se mai recitau poezii pentru "iubitul nostru conducator". Oare cine este comunist, din acest punct de vedere?

Cateva link-uri care merita vizionate:

http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/la-ce-foloseste-scoala-de-tudor-calin-zarojanu-12917296


http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Special/Vreau+sa+stiu/sistem+primitiv+de+educatie+comunicare+in+public+adolescenti



Am intrat pe site-ul unei universitati din Anglia (din Londra) pentru a cauta informatii despre modul in care se invata acolo. Profesorii nu vor ca studentii sa memoreze, ci vor sa asculte parerea lor, nu vor copy-paste de pe internet cum se face la noi, ca doar asa se iau si doctoratele.
Ministerul Educatiei incearca sa schimbe sistemul, dar nu reuseste. Evaluarile nationale care se dau dupa sistem PISA nu au nicio legatura cu actualul sistem de predare sau cu manualele.Aceste evaluari incearca sa vada modul in care gandeste un elev si nu daca sta bine cu memoria. Din pacate, cei de la Ministerul Educatiei nu au reusit sa schimbe programele scolare, manualele si modul de predare al profesorilor (si mi-e teama ca nici nu doresc acest lucru).
Cel mai greu va fi sa schimbe mentalitatea oamenilor, a profesorilor si chiar a unor parinti. Un prieten care  are doi copii in clasa I-a,  imi povestea ca doamna invatatoare a dat unuia dintre copii sa invete o poezie cu 7 strofe pentru serbarea de Craciun. Copilul a incercat sa invete poezia, dar nu a reusit s-o invete in totalitate. Parintele s-a dus la doamna invatatoare si i-a spus acest lucru. Doamna invatatoare i-a luat foaia cu poezia si a dat-o altui copil. Ce sa intelegem de aici? Daca nu o poate invata pe toata, nu va mai spune nicio poezie. Ori tot, ori deloc.
Nu toti oamenii sunt identici. Unii au o memorie mai buna, altii nu. De ce trebuie sa-i obligam pe toti sa memoreze? Din pacate sunt si unii parinti care se simt fericiti ca odraslele lor turuie cate o poezie pe care, de obicei, nici nu o inteleg. Dar lor, parintilor, le creste inima, fara sa se gandeasca ca, poate copilul s-a chinuit sa invete acea poezie, ca nu i-a facut placere.
Haideti sa ne gandim in final, daca memorarea informatiilor chiar este utila sau nu, daca acestor copii le place sau nu sa memoreze, daca este mai important sa intelegem poezia sau memorarea ei.
Este momentul sa incercam sa schimbam ceva, noi parintii, pana nu este prea tarziu pentru acesti copii.

Acest sistem ucide creativitatea, curiozitatea si initiativa