luni, 2 ianuarie 2017

STAREA INVATATMANTULUI 2012-2013 -BUCURESTI -RAPORT ISMB

STAREA INVATAMANTULUI IN BUCURESTI 2012-2013

AICI GASITI RAPORTUL OFICIAL

Pe site-ul ISMB.EDU.RO gasiti un raport al situatiei invatatmantului pentru orasul Bucuresti si pentrul anul scolar 2012-2013. Raportul contine 183 de pagini in format pdf. Acest raport l-am citit si va redau mai jos cateva probleme pe care le-am remarcat:

1) "Contextul informational si tehnologic" -"introducerea calculatoarelor si accesul la internet in unitatile de invatamant gimnazial si liceal reprezinta o oportunitate pentru sistemul educational din municipiul Bucuresti" - da, exista calculatoare dar, din pacate, nu exista profesori care sa lucreze cu acesti copii. In concluzie, degeaba avem calculatoare si acces la internet daca nu exista profesori.


2) "Analiza S.W.O.T. a activitatii ISMB"
"Puncte tari: Nivelul profesional ridicat si de pregatire pedagogica a personalului din unitatile de invatamant"
- oare mai este necesar sa va reamintesc ce note iau profesorii si mai nou directorii la examene? Si nu vreau sa amintesc de doctorate. Nu spun ca toti sunt asa, dar din pacate trebuie sa fii norocos ca sa nimeresti profesori buni pentru copilul tau. 
3) "Amenintari:  Actuala criza financiara, diminuarea posibilitatilor financiare ale parintilor"-Am o intrebare domnilor: nu cumva invatamantul romanesc era gratuit?  Nu vad amenintarea. Mai ales ca vorbim de orasul Bucuresti.
4)"Amenintari: Existenta unor situatii potentiale pentru producerea actelor de violenta datorita neimplicarii conducerii unitatii de invatamant si a cadrelor didactice" -este un lucru bun ca macar isi dau seama de existenta acestui pericol. Violenta in scoli exista si nu trebuie ascunsa sub pres.
5)"Starea de sanatate a populatiei scolare din municipiul Bucuresti" Conform studiului lor pe lista bolilor de la copii, de la cei de la gradinita si pana la clasa a XII-a, predomina tulburarile de vedere, afectiunile endocrino-metabolice, afectiunile locomotorii, boli neuropsihice si afectiuni cardiocirculatorii. Raportul recunoaste ca factor determinant pentru afectiunile locomotorii mobilierul neadecvat din mediul scolar, pentru hipertensiunea arteriala juvenila stresul si oboseala scolara, iar afectiunile aparatului digestiv determinate de greselile de alimentatie si regimul de viata dezordonat.
De remarcat este faptul ca in perioada 2012-2013 existau in Bucuresti 46 de scoli fara autorizatie sanitara de functionare, iar 21 de scoli nu aveau personal medical in cabinetele medicale. 
6) Resurse umane-Cadre didactice- In anul scolar 2012-2013 dintr-un total de 16.702 posturi didactice doar 74.63% au fost ocupate de titulari restul de 25.37% au fost ocupate de suplinitori, pensionari si "cadre didactice fara studii corespunzatoare". No comment!
7) Inspectii pentru rezolvarea sesizarilor si reclamatiilor
In anul scolar 2012-2013 s-au depus reclamatii de catre parinti, legate de activitatea si comportamentul diverselor cadre didactice de la gradinite, scoli si licee, legate de concursuri scolare, fondul clasei si auxiliare. La modul de solutionare a sesizarii, in majoritatea cazurilor, nu se precizeaza daca petentul a avut  sau nu dreptate ori masurile care s-au luat. S-au scris doar propozitii de genul: "Intocmirea răspunsului către petent", "cercetarea celor sesizate", "ancheta", etc. Am sesizat faptul ca exista cazuri in care se spune clar ca faptele sesizate NU SE CONFIRMA. Ma indoiesc ca cele sesizate de parinti "nu se confirma" stiind din proprie experienta ca inspectorii incearca sa-i scoata "basma curata" pe colegii lor de la catedra. In loc sa incerce sa schimbe ceva, ei astupa gunoiul sub pres.
La concluziile privind calitatea activitatii cadrelor didactice, in urma inspectiilor, apare insa o fraza adevarata prin care putem caracteriza, din pacate, majoritatea profesorilor din invatamantul romanesc:

"Profesorul este in centrul activitatii, preluand, deseori, si rolul elevului: el propune activitati, scrie pe tabla, el manipuleaza materialele, el pune intrebari, el raspunde. Nu da feedback."
sau o alta concluzie a inspectorilor:
" Aspecte negative
In invatatmantul primar, de asemenea se manifesta temdinte de supraincarcare a elevilor (conform prejudecatii ca cel mai bun invatator este cel care da mai multe teme si sarcini de lucru elevilor). Drept consecinta, evaluarea este in aceste conditii nestimulativa, nemotivanta, inconsecventa;"

In urma inspectiilor efectuate, s-au scris cateva concluzii:
-"folosirea mijloacelor de invatamant moderne pentru asigurarea materialelor - suport (video-proiector, fise de lucru, cd-uri) -Domnilor inspectori, aceste mijloace de lucru sunt asigurate din banii parintilor. O data la 4 ani parintii sunt obligati sa stranga bani pentru a cumpara video-proiector pentru ca cele din generatiile precedente sunt "uzate moral". Materialele consumabile sunt cumparate din banii parintilor, manualele si auxiliarele, tot din banii parintilor. S-a auzit in toate birourile??
-intr-o concluzie se spune despre elevi ca nu au capacitatea de a pune intrebari. Nu elevii sunt de vina pentru asta, ci invatatorii si profesorii. Din clasa I ei au fost invatati sa stea cuminti in banci, sa nu vorbeasca si sa asculte. De aceea, elevii nu au capacitatea sa puna intrebari.
-"Sunt respectate Planurile-Cadru în vigoare, cuprinzând disciplinele de învătământ corespunzatoare fiecărui nivel, precum si a numărului de ore alocate acestora."
Domnilor si doamnelor, pe hartie sunt respectate, ca hartia suporta orice. Dar sa stiti ca exista cazuri in care profesorul nu este atent la ce se intampla in clasa pentru ca este atent la propriul telefon (elevii nu au voie cu telefonul in timpul orelor de curs, dar profesorii au?), sau nu-si tine ora de curs pentru ca face dirigentie, desi nu are in planul cadru ora de dirigentie. In concluzie, sunt cazuri in care planurile cadru NU sunt respectate decat pe hartie. Cine ii controleaza pe profesori? Cine are curajul sa le spuna ceva? Oare va recunoaste ca in loc de materia sa, profesorul face dirigentie sau altceva, sau nu vine la ora ? Niciodata!!!
 Trebuie avut in vedere ca ora de curs la care participa un inspector scolar se desfasoara diferit fata de o ora normala a acelui profesor. Din pacate, profesorul/invatatorul se pregateste in mod special pentru aceasta ora spre deosebire de orele obisnuite.
8)Examenul de bacalaureat
Procentele de promovare au fost urmatoarele:
-serie curenta: 64.83%
-serii anterioare: 24.46%
-serie curenta si serii anterioare: 51.91%
Din nou, fara comentarii!
9) Incidente de violenta in anul scolar 2012-2013
In anul scolar 2012-2013 au avut loc 244 de incidente, fata de 142 in anul scolar 2011-2012. Din totalul de 244 incidente, 213 sunt infractiuni, din care 58 sunt furturi si 135 loviri. Dupa parerea mea, numarul de incidente este mai mare deoarece directorii de scoli se feresc sa le declare si prefera sa le "rezolve" in cabinetul directorului. Cele care ajung la nivel de inspectorate sunt cele reclamate de parinti curajosi, care nu s-au multumit cu rezolvarea sau nerezolvarea din cabinetul directorului.
 10) Integrarea pe piata muncii a absolventilor din invatamantul profesional si tehnic
 Dintr-un total de 15553 de absolventi, 2370 reprezinta numarul de someri. Adica, un procent de 15.24% din absolventi, sunt someri.
11) Activitatea extrascolara
La "puncte slabe" gasim urmatoarea propozitie: "fonduri insuficiente pentru desfasurarea activitatilor educative scolare si extrascolare". Nu inteleg ce-i cu "fondurile insuficiente". Din experienta mea, pentru activitatile extrascolare platesc parintii, ei se organizeaza si tot ei platesc pentru aceste activitati extrascolare. Nu exista niciun "coordonator de programe si proiecte", exista doar o sedinta cu parintii in care acestia propun activitati extrascolare pe care tot ei le finanteaza.

       In acest raport privind starea invatamantului 2012-2013 -Bucuresti, exista si lucruri interesante pe care inspectorii scolari le-au remarcat cu corectitudine, au recunoscut ca exista si "puncte slabe" in privinta procesului de educatie. Nu am remarcat masurile ce ar trebui luate pentru imbunatatirea sistemului romanesc de educatie. Raman la parerea ca : "Omul sfinteste locul".